Tuesday, March 29, 2011

Rahsia Yang Bukan Rahsia..

Apa itu rahsia ?

rahsia  adalah benda atau perkara yang kita simpan dan tidak ingin diketahui umum. sama ada perkara baik,buruk dan lain-lain.


dan dalam hidup kita semua orang pernah simpan rahsia, tak kira rahsia besar, kecil, perkara baik, perkara buruk.. ia tetap rahsia.. rahsia yang kita pegang dan kita simpan baik-baik.. ^_^


tetapi, apa yang cuba saya sampaika disini adalah sejenis RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA.. dan harap-harap pembaca tidak mempunyai jenis rahsia yang sebegini ok ..hehe

RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA
adalah sejenis rahsia yang unik, kenapa ia unik ? kerana ia adalah sejenis rahsia yang diketahui oleh semua orang..Ya, walaupun ia diketahui oleh semua orang, tetapi ia tetap dipanggil rahsia.. bagaimana itu ??


begini caranya..huhu..

contoh :

saya ada sekumpulan kawan yang saya beri nama tengku, afifah, ruhasni, farah, zarina (jgn cmburu ok, ini adalah kosmate contoh..kah3)..

dan saya ada sejenis rahsia iaitu sebagai contoh ; suka gigit kuku ketika hendak tido (contoh sahaja)..
dan kemudian, ia menjadi satu rahsia, hingga la tiba-tiba saya mahu kongsikan rahsia ini dengan salah seorang dari mereka iaitu tengku. dan di akhir rahsia ini,
saya  : " ko jgn bgthu spe2 tau..ini rahsia ni, aku cerita kat ko je ni.."
tengku : "ok bro, xde hal punye.. "  haha..

maka rahsia ini bertahan sehinggalah, tengku tiba-tiba hendak sharing2 dengan kawan baiknya iaitu afifah, maka tengku pun bercerita tentag rahsia saya, dan pada akhirnya,
tengku : "fifa, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "
fifah : "ok bro,xdehal pnye"..

dan kemudian fifah pula cuba sharing dengan zarina, dan mengulang perkataan yang sama  " ina, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "

kemudian ina pula cuba sharing dengan farah dan ulang lagi  "farah, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "..haha

kemudian farah pula cuba sharing dengan ruhasni dan ulang lagi  "has, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "

dan terjadi lah akhirnya semua orang sudah pun tahu..dan ia adalah hasil dari perkataan mudah ; "aku bgthu kat ko je ni, jgn bgthu sape2 ".. =)

dan akhirnya, semua orang dah tahu rahsia saya.. maka jenis rahsia ini dinamakan sebagai RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA..haha.. agak2 anda ada ke simpan rahsia jenis begini ?

fikir-fikirkan dan selamat ber-RAHSIA..



p/s:
~ sila simpan rahsia sorang2..haha
~ nama-nama kosmate di atas adalah hanya sebagai contoh sahaja. ^_^
~ nasib baik aku xde rahsia jenis gini...haha

Thursday, March 24, 2011

Bagaimana mahu lebih bergaya ketika di pasar malam,pagi dan tengahari ^_^

setiap orang mahu menjadi seorang yang bergaya, betul ? bergaya ini bergantung pada definisi dan nilai keilmuan masing-masing dalam menilainya..

sebagai contoh :
  • ada orang kata pakai kereta BMW, adalah WOW!! sgt bergaya.. 
  • ada juga yang bilang, mempunyai kerjaya yang hebat, dengan duit berkepul-kepul dan baju yang di sterika rapi adalah WOW!! sgt bergaya..
  • ada juga mengatakan bahawa dengan mempunyai awek yang cantik, atau pakwe yang hensem itu adalah WOW!! sgt bergaya..
maka, ia bergantung kepada individu itu menilai perspektif bergaya, kerana "bergaya itu subjektif"..
setuju ??

Tetapi,
untuk post kali ini, saya akan ajar anda, bagaimana untuk lebih bergaya walaupun hanya berada di pasar malam,pagi dan tghhari...haha...

begini caranya.. anda hanya perlu menghafal beberapa perkataan penting sahaja, dan sebutkan dengan betul dan ditambah sedikit perasa senyuman.... tetapi taktik ini adalah boleh diaplikasikan ketika berada di kawasan pasar yang menjual sayur-sayuran, atau makanan mentah.. DAN ..
p/s~sila elakkan perasaan RIAK.. =)


1 contoh saya bagi ok :


1. saat ketika anda menjumpai bawang putih, kunyit, halia, serai dan anda ingin membelinya.. anda hanya perlu cakap begini :

" makcik @ pakcik , boleh berikan saya RM 3  untuk allium sativum, curcuma longa, officinale, cymbopogen citratus ? itu sahaja ya makcik.. tlg asingkan semua jenis2 itu.. "..      

(ckp muka confident / suara kena jelas dan kening naik atas 2kali je..haha ).. dan sila berjaga-jaga takut ada selipar terbang..

~ anda boleh mencuba untuk species yang lain-lain ok =)

ilmu ini hanya berjaya jika anda ingat pesanan ini !!
jangan lupa senyuman dan elakkan perasaan riak..!!


sekian wslm.. SELAMAT MENCUBA dan pastikan anda lebih bergaya selepas ini ketika dipasar ok ^_^


p/s : siapa2 yang dh buat, boleh share kat sini ok.. dan mari jadi orang berilmu .. =)


tambahan :

bawang putih =  Allium sativum
kunyit = Curcuma longa
halia = officinale
serai = cymbopogen citratus
ikan tilapia = Oreochromis mossambicus
ikan tapah = Wallago attu

Sunday, March 20, 2011

Cara untuk print scrin hanya gambar yang dikehendaki sahaja ^_^

kali ini kita akan belajar, cara untuk PRINT SCRIN hanya gambar yang dikehendaki sahaja. Dan biasanya bila kita print scrin, kita akan mendapat gambar sebesar gambar di dekstop, jadi bila kita paste (tampalkan) ke assignment, kita perlulah CROP dahulu gambar itu hanya untuk mendapat gambar yang kita kehendaki, dan ia adalah sangat MELECEHKAN.. jadi alkisahnya untuk mendapatkan gambar yang dikehendaki sahaja, perkara ini adalah sangat mudah dan tidak complicated.


caranya:
  1. buka gambar atau tekan part gambar yang anda mahu.
  2. tekan Ctrl + Alt +Prtsc (printscrin).
  3. kemudian paste kan dimana2 assignment atau kerja anda. ^_^

contoh :

gambar bila saya tekan hanya button print scrin sahaja :


  
Dan ini adalah contoh saya tekan Cntrl + Alt + Printscrin (saya tidak potong atau cut gambar ini ok ^_^ ) :


SELAMAT MENCUBA ^_^ ..

Wednesday, March 9, 2011

aku seorang yang belajar agama..

Gejala sosial yang bertambah bersama kebimbangan ibu bapa mereka dalam menguruskan anak-anak mereka supaya menjadi orang yang berguna menyebabkan peningkatan penghantaran anak-anak ke sekolah menengah  agama (MAAHAD, SAR, SMKA, TAHFIZ). Apa yang jelas, ia bukan satu fenomena aneh, kerana semua orang tahu bahawa dengan ber"agama" sahajalah yang dapat membendung segala masalah-masalah di zaman logam besi ini..


dan hasilnya kemudian, anak-anak lelaki mereka ini jika balik pulang ke rumah ketika cuti sekolah, akan berubah menjadi baik dan patuh, tawadhuk dan matang. Bagi anak-anak perempuan pula, tudung-tudung mereka menjadi labuh dan semakin sopan lagi beradab .. ITU adalah realiti.. 


Tetapi ada juga masalah lain yang timbul, ada segolongan dari keluaran sekolah-sekolah Agama ini, yang selepas tamat sekolah atau pengajian, menjadi berubah kepada tabiat lama, solat sudah tidak cukup, cakapnya sudah melawan, tudung sudah ditinggalkan, malu sudah di tepi-tepikan..

sehingga tiada yang lebih mendukacitakan, seolah-olah keadaan baik ketika mereka di sekolah dahulu dikatakan mereka sebagai "zaman baik", "zaman ikut-ikut", "zaman skema"..  dan seperti agama itu hanya berada disekolah agama sahaja, bila keluar atau habis belajar, agama itu ditinggalkan di sekolah itu...

Dan ini menjadikan saya tertanya-tanya.. apakah perkara yang menyebabkan perkara seperti ini berlaku ??


apakah kerana ??


1. Belajar tanpa ikhlas ;

surah shaad
38:82. Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, 38:83. kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.
~ jadi bagaimana membina ikhlas? ia, perlukan kesedaran.. dimana kita mesti sedar, segala pekerjaan kita, kita buat hanya kerana Allah.. Jika kita belajar, kita kena sedar bahawa walaupun kita dapat belajar dari guru yang tinggi ilmunya, petah bicaranya, cukup penyampaiannya, namun kefahaman, kebijaksanaan, kepakaran yang kita ada, semuanya datang dari Allah, dan hanya Allah yang mempermudahkannya, juga tanggungjawab untuk menyampaikan dan beramal dengannya adalah satu amanah Allah kepada kita.. 
contoh lain Jika kita ada anak, kita  mencari rezeki untuk mereka sebagai tanggujawab yang telah Allah tetapkan kepada kita sebagai seorang ayah. supaya nanti jarum-jarum syaitan tidak dapat menembusi kita..

2. Perasaan Ujub pada jiwa ;

surah al-nisa'
4:36. Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri.
~penyakit bangga diri ini adalah penyakit yang selalu ada dalam sanubari insan. ia dapat diperlihatkan dan selalu kelihatan ketika kita ada sesuatu kelebihan dari orang lain.. ketika mana belajar agama, jangan diletakkan bahawa kita ini lebih baik dari mereka disekolah-sekolah menengah biasa, dan jangan berasa jengkel jika kita suatu ketika kita  ditegur oleh mereka yang tidak belajar di sekolah agama.
ingat! jika apa yang dikatakan betul, terima ia dengan baik, jika tidak betul, sepikan perkataan mereka dengan baik..



~belajar itu amanah, dan kita bertanggungjawab dengan amanah yang kita pegang.~


p/s :
  • Ditujukan khas dilebihkan untuk diri sendiri seperti mana satu jari saya tunjuk ke orang, 3 jari lagi saya tunjuk diri sendiri... moga hidup kita lebih cemerlang, ilmu kita lebih diberkati, jiwa kita lebih tenang, pengalaman kita lebih matang.. =)
  • moga bicara saya bukan hanya sekadar bicara , melihat saya bukan hanya sekadar melihat, mendengar saya bukan hanya sekadar mendengar ..