Thursday, March 24, 2011

Bagaimana mahu lebih bergaya ketika di pasar malam,pagi dan tengahari ^_^

setiap orang mahu menjadi seorang yang bergaya, betul ? bergaya ini bergantung pada definisi dan nilai keilmuan masing-masing dalam menilainya..

sebagai contoh :
  • ada orang kata pakai kereta BMW, adalah WOW!! sgt bergaya.. 
  • ada juga yang bilang, mempunyai kerjaya yang hebat, dengan duit berkepul-kepul dan baju yang di sterika rapi adalah WOW!! sgt bergaya..
  • ada juga mengatakan bahawa dengan mempunyai awek yang cantik, atau pakwe yang hensem itu adalah WOW!! sgt bergaya..
maka, ia bergantung kepada individu itu menilai perspektif bergaya, kerana "bergaya itu subjektif"..
setuju ??

Tetapi,
untuk post kali ini, saya akan ajar anda, bagaimana untuk lebih bergaya walaupun hanya berada di pasar malam,pagi dan tghhari...haha...

begini caranya.. anda hanya perlu menghafal beberapa perkataan penting sahaja, dan sebutkan dengan betul dan ditambah sedikit perasa senyuman.... tetapi taktik ini adalah boleh diaplikasikan ketika berada di kawasan pasar yang menjual sayur-sayuran, atau makanan mentah.. DAN ..
p/s~sila elakkan perasaan RIAK.. =)


1 contoh saya bagi ok :


1. saat ketika anda menjumpai bawang putih, kunyit, halia, serai dan anda ingin membelinya.. anda hanya perlu cakap begini :

" makcik @ pakcik , boleh berikan saya RM 3  untuk allium sativum, curcuma longa, officinale, cymbopogen citratus ? itu sahaja ya makcik.. tlg asingkan semua jenis2 itu.. "..      

(ckp muka confident / suara kena jelas dan kening naik atas 2kali je..haha ).. dan sila berjaga-jaga takut ada selipar terbang..

~ anda boleh mencuba untuk species yang lain-lain ok =)

ilmu ini hanya berjaya jika anda ingat pesanan ini !!
jangan lupa senyuman dan elakkan perasaan riak..!!


sekian wslm.. SELAMAT MENCUBA dan pastikan anda lebih bergaya selepas ini ketika dipasar ok ^_^


p/s : siapa2 yang dh buat, boleh share kat sini ok.. dan mari jadi orang berilmu .. =)


tambahan :

bawang putih =  Allium sativum
kunyit = Curcuma longa
halia = officinale
serai = cymbopogen citratus
ikan tilapia = Oreochromis mossambicus
ikan tapah = Wallago attu

14 comments:

  1. macik tu baling bawang weh..

    ReplyDelete
  2. haha.. kalau dia nk baling,, sedia la tuk smbut deh.. free kot.. ini juga merupakan taktik tuk dpt bawang free.. =P

    ReplyDelete
  3. hahaha.... saya nak teuthida setengah kilo.

    ReplyDelete
  4. nazihah : salah tu, teuthida adalah group order.. masih lagi boleh dipertikai jika mahu membeli..haha.. ko patut sbb nama species tu, baru tepat.. loligo vulgaris.. =P

    ReplyDelete
  5. hahaha...al-maklumlah saya bukan ecologist.

    ReplyDelete
  6. haha.. geneticist pun boleh tahu maa... ^_^

    ReplyDelete
  7. Wah... pembetulan perlu di situ...
    Sila italickan (condongkan) perkataan saintifik untuk nama-nama tersebut. Supaya nampak lebih baik dan tidak menyalahi mana-mana peraturan penulisan nama saintifik. =D Terima kasih.

    iklas dari pesakit.

    ReplyDelete
  8. haha.. ok2.. mmg skema la gaya ye.. =P

    ReplyDelete
  9. anabas testudineus sekilo..jgn mhl2 ye pokcik (^_^) snyum smbil agkt kng 2x

    ReplyDelete
  10. anabas testudineus ni ikan talapia ke ? haha..

    ReplyDelete
  11. asai hg x buat chat box..??buat la satu..senang sikit aku nak komeng=)

    ReplyDelete
  12. anonymous : ikan puyu ke?haha...ceh

    nazilah : ko pn xde chat box kot.. mls la.xreti kot...

    ReplyDelete