Friday, May 20, 2011

kenapa kita perlu tidur ?

Dalam hidup ini, tiada orang yang tidak pernah tidur.. bahkan mereka yang mengatakan tidak tidur dalam masa-masa tertentu pun kalau anda lihat,dia akan tetap pernah tidur walaupun sekali..

    waktu tidur pula bergantung kepada umur kita dan penggunaan tenaga kita.sebagai contoh, bayi memerlukan 15 hingga 18 jam sehari untuk tidur, kanak-kanak lingkungan tadika memerlukan masa 10-12 jam sehari untuk tidur, dan orang dewasa memerlukan 3-7 jam sehari untuk tidur..




    memahami kenapa kita perlu tidur adalah suatu yang sukar, cuba anda tanya kan pada diri sendiri, kenapa perlu tidur ?

    jika jawapan anda :

    • untuk menjana tenaga. maka saya boleh sangkal dimana tenaga yang didapati ketika tidur adalah lebih dan kurang dari sepotong roti Rm 1.80 sahaja..
    •  untuk memenuhi suatu lumrah atau proses kehidupan, maka saya sangkal lagi dimana, menggunakan hujah proses kehidupan adalah hujah lemah, sebabnya semua perbuatan kita banyak terlibat dengan proses kehidupan atau lumrah ler... huhu


    jadi, apa jawapan nya ?

    ~ tidur merupakan proses penyimpanan, pembuangan, penyusunan maklumat oleh otak. maklumat ini didapati dari saat ketika kita berjaga. otak menyimpan segala maklumat yang kita lihat,dengar dan pelajari dalam bentuk penapisan. maklumat yang tidak berguna dan tidak penting akan dibuang, dan maklumat yang penting yang biasanya di selitkan dengan unsur EMOSI akan lebih disimpan dan disusun..

    sebab itu anda bila bangun akan ingat dan lupa beberapa perkara.. ^_^

    anda juga boleh perhatikan saat yang anda paling rasa letih, iaitu bila anda membuat kerja yang memerlukan fikir dan/atau ingat, seperti bermusafir atau berjalan-jalan.. kerana setiap perjalanan anda, mata akan menangkap imej2 dan maklumat dari segala aspek rumah, kedai, orang dan apa-apa yang anda lihat sepanjang perjalanan anda, dan ketika tidur, otak akan menapis semua imej ini sama ada perlu di simpan, atau tekan punat delete..


    S U R A H    A L - F U R Q A A N :

    25:47. Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha.. 

    ^_^

    11 comments:

    1. caught by me !! slept in the classsss..lol

      ReplyDelete
    2. haha.. sometime i just sleep in class to get the energy to store the diffclt subject la..kah3...

      u sleep jgak kan ? =P

      ReplyDelete
    3. haha..tido yer..mase kat 5 basrah dulu..tau la sapa kuat tido..hehe

      ReplyDelete
    4. haha.. farhan no 1, aku no 2.. farhan dh nk kawen tu.. g kenduri dia.. =)

      ReplyDelete
    5. tido je keje ko ek?tp aku pn sk tido.haha

      ReplyDelete
    6. haha.. sleep is just a part of human.. right..kuang3..

      ReplyDelete
    7. mcm kenal yg baju bitu tu

      ReplyDelete
    8. jom skali..kebetulan mase tu cuti..haha

      ReplyDelete
    9. anonymous : kenal je..abe leyas hensem asis..haha

      semerah : jom mne? haha

      ReplyDelete