Tuesday, December 20, 2011

Jantung kedua manusia ..

Bila sebut tentang jantung, dalam fikiran kita sudah terfikir, sejenis organ yang mengepam darah ke seluruh badan, berdup-dap, dan merupakan komponen penting dalam badan kita..



Ya, memang tak salah untuk sihat, kita perlu memiliki jantung yang sihat, tapi tahu kah pembaca (bajet ramai je baca..hahaha), apakah jantung kedua manusia ?? ~

~jantung kedua manusia adalah :

KAKI

Kaki pula ada dua kategori, kaki berbau dan kaki tak berbau..haha

tapi kat sini kaki yang dipilih adalah yang tidak berbau..
sebabnya apa ? ~ selain jantung mengepam darah keseluruh badan, kaki juga mengepam/menolak darah dari bawah ke atas.. ini kerana darah yang mengalir dibawah, memerlukan satu daya tujahan keatas bagi melawan graviti, maka kaki (dibantu oleh injap) berperanan sebagai daya tujahan darah keatas. maka, kerana itu lah, kaki merupakan jantung kedua manusia.. sebab itulah kita disarankan supaya, berjalan atau berlari selalu untuk menguatkan otot kaki dan jantung kita.. ^_^



p/s : 
  • jantung kedua bukanye gewe kita..haha
  • banyakkan bersenam dan jaga kaki anda jangan berbau..



Saturday, December 17, 2011

teknik pinjam tapi untung .. ini bukan MLM

^_^


ok, disini aku nak kongsikan kat pembaca2 (xde org pn lawat sini..haha), cara-cara untuk buat duit dengan cepat dan senang.. lama dah aku terfikir teori ini, tapi xpernah buat lagi la.. walaubagaimana pun, aku tetap nak ajar..hehe.


ok, untuk perhatian semua, ini bukan la MLM, Jual2 produk, Buka kedai, atau yang lain2.. tapi ini dipanggil 
" teknik pinjam dan untung. " 

Ok, untuk tidak membuang masa, sila lihat gambar di bawah , dan kemudian baru baca huraian dia ok.. selamat mencuba..  =)

Click gambar tuk pembesaran =P




1) pinjam rm 50k dari bank1, amik dan simpan (dh jadi duit kita).. kat sini kita hutang, bila hutang, kita ada masa beberapa tahun untuk bayar, contoh kita amik 1 tahun tuk bayar.
2) selepas 1 tahun, pnjam duit dari bank2 rm 50k then bayar ke bank1.. kat sini hutang di bank1 dah settle, tapi hutang kat bank2 pula, maka amik masa 1 tahun lagi...
3) selepas satu tahun, pinjam dari bank3 rm50k then bayar ke bank2.. kat sini hutang di bank 2 dah settle, tapi hutang kat bank3 pula, maka amik masa satu tahun tuk bayar.
4)pinjam balik rm50 k dari bank1 then bayar ke bank3.. dan kemudian begitu la, pusing-pusing dan pusing.. 


begitu la seterusnya.. so kat situ kita akan dapat duit RM 50k , ..huhu.. tapi untuk lebih praktikal, boleh pinjam dengan kawan2 je..jgn dengan bank,..sbb bank ada bunga.. wohaa..!




ok.. selamat mencuba..


Saturday, December 3, 2011

Konvo UM

Aduhai.. rupanya, sudah lama aku tak updatekan blog buruk ini..hehe..


Ok, untuk tidak mengecewakan, aku dengan sukacita memaklumkan aku dah konvo awal bulan 10 ( dah agak basi dah).. dan aku tak pernah upload, walau satu gambar konvo pun kat mana2 laman sosial, blog, email, or mana2.... kalau ada pun gambar konvo, itu rakan2,sahabat2, kawan2 dan lain2 yang uploadkan.. (terima kasih kepada mereka)




em.. walaupun, ini first time aku konvo selama hidup 23 tahun+ sedikit bulan, tetapi aku rasa biasa2 sahaja, tiada ghairah mahu pun berahi, tiada pencarian baju atau seluar baru, dan tiada gambar-gambar yang banyak..tiada semuanya..


walau bagaimana pun, aku hargai semua yang hadir meraikan konvo aku, yg tlg amik gambar, yg bagi bunga, yang belanja makan, yg berkongsi masalah dan sebagainya.. moga Allah balas jasa baik kalian..amin.. ^_^


dan disini, aku kongsikan beberapa (3 aje)  gambar konvo aku.. 


LOKASI : UNIVERSITI MALAYA  5/10/2011


tali dh ttp muka...haha..adoi...












bila kita memegang ijazah, kita juga memegang amanah. Apa guna sebuah ijazah, jika ianya hanya wayang bagi kita.. =,)





Friday, November 4, 2011

Agak2 apa yang kita cari dalam solat ?

entahlah, dalam solat selalu kita susah nak khusyuk... khusyuk dalam erti kata, kita sangat seronok atau "layan" hinggakan kita tak tahu apa yang berlaku sekeliling kita..

em.. baru-baru ini, terfikir aku dengan satu cerita dalam sebuah buku (Penenang Jiwa, Pengubatan & rawatan)..

alkisah :

ada seorang lelaki yang kehilangan sukatan yang diperbuat daripada bulu. Dan dia tidak tahu siapa yang mengambilnya.. Suatu hari ketika dia solat, Tiba-tiba dia teringat siapa yang mengambilnya.. oleh itu dengan segera dia menghabiskan solatnya dan berkata kepada pelayannya.

"Pergilah kamu kepada si fulan, Ambil sukatanku daripadanya."

lalu pelayan itu bertanya " bilakan Tuan mengingatinya ?"

 "Ketika aku dalam solat".. balas Tuannya itu..

lalu dibalas pelayannya. "OH rupanya Tuan mencari sukatan, bukan mencari Allah "...

 tersentak hati Tuannya itu dan kemudian, pelayan itu dimerdekakan...


AL-kisahnya.. cuba renung dalam solat kita (sy bercakap pd diri sy sndiri)..
apa yg kita cari dalam solat.. ? 


"YA ALLAH, BERIKANLAH AKU REZEKI DUA MATA YANG MENANGIS KERANA TAKUT KEPADA ENGKAU SEBELUM AIR MATA INI HABIS" =')



Wednesday, October 26, 2011

Thursday, September 29, 2011

Thursday, September 22, 2011

benda asas yang kita makan.. ekkk

ayam
daging
ikan
telur


ini adalah 4 benda asas yang kita makan hampir setiap hari, sama ada perasan atau tak perasan atau buat-buat tak perasan.... kan kan... hari2 makan benda sama je..

Pernah tak bila kita pergi kedai, kita akan rasa kita tak tahu nak makan apa (teringat kat farid,dia selalu cmni,,haha).. atau ketika kita pagi-pagi fikir hendak masak apa untuk sarapan dan makan tengah hari, kita rasa blur tak tahu nak masak apa..

maka, 4 jenis diatas adalah benda yang kita makan setiap hari.. dan apa yang penting dalam benda yang kita nak makan ini,bukan pada kategorinya.. tapi pada HALAL dan HARAM padanya..


HALAL pula mesti baik.. "halalan toiyiba"

makanan halal, tapi cara nak dapatkan, siapa yang masak, kandungan campuran,semua perlu diambil kira, supaya makanan itu bukan sahaja halal,malahan baik.. ^_^


"you are what you eat" ..






p/s : nanti apa yang kita makan ini adalah apa yang menjadi isi kubur..

Friday, September 9, 2011

antara normal dan tidak normal.. anda menentukan pilihan anda

saya dilahirkan pada 11 september 1987, menjalani sebuah kehidupan yang tidak normal pada awalnya dan kini rasanya sudah menjadi normal (rasanya jelah..haha).. mendapat pendidikan awal di sekolah rendah kebangsaan puchong dan sekolah rendah agama batu 13.. kemudian melanjutkan pelajaran ke peringkat seterusnya.. dan boleh saya katakan, sepanjang perjalanan pembelajaran saya, saya terikat dengan suatu didikan yang tidak normal..

apa yang normal ? apa yang tidak normal ?



kita dlu kcik, msti biasa dengar, "belajar rajin-rajin biar periksa dapat no 1,nanti senang hidup"

dan dari situ, kita cuba berlawan dengan kawan untuk mendapatkan no 1, kerana no 1 ada macam2 keistimewaan (dpt hadiah, disayangi guru, kawan ramai dll..)

kemudian bila mendaki dewasa pula, kita selalu dengar " buat latihan itu banyak2, nanti senang dapat pilih universiti mana yang kita nak dengan kos yang kita suka "
dan akhirnya, kita berlumba lagi untuk mendapatkan gelaran the king of A's, gelaran yang bukan sahaja kita suka, tetapi satu sekolah meraikannya..


kemudian singgah di universiti, " cari kawan baik2, belajar rajin-rajin, dapatkan cgpa yang tinggi, nanti senang kerja, gaji besar dan kahwin " . dan akhirnya kita berusaha lagi sehingga menghafal, membaca, buat homework dll, untuk mendapatkan cgpa yang tinggi.. dan akhirnya kita dapat.. gembira.. nokhtah..


maka apa yang tidak normal ?

bagi saya, kejadian diatas adalah tidak normal, kenapa ?

sebab anda tidak meletakkan sendiri tujuan anda belajar, anda meletakkan matlamat anda belajar sekadar gaji, pekerjaan, rumah tangga, no 1 dll... ya, anda mungkin berjaya secara teori, tapi anda tak berjaya secara literali...


hidup ini bukan seperti perlumbaan, kalau kamu lambat kamu akan dipijak..

belajar merupakan proses sepanjang masa, proses bagi sebuah kehidupan, sama ada secara formal atau tidak formal, yang penting ia adalah proses..

proses pula terikat MASA dan RUANG.. kerana ini kita boleh lihat, setiap ujikaji sesuatu kajian akan dicatat masa perubahan dan apa yang berlaku..

maka, belajar juga adalah proses yang memerlukan MASA dan RUANG.. kita perlu belajar dengan seronok, pilih kecenderungan anda dan belajarlah..

moga dalam apa pun bidang anda, anda tetap dapat menyumbang kepada Islam..Allahumma yassir..


menjalani kehidupan merupakan satu proses pembelajaran, jgn sia-siakan proses pembelajaran anda ^_^

Thursday, September 1, 2011

SELAMAT HARI RAYA

Taqabalallahu minna wa minka.. ^_^



dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin, moga berjaya selalu dunia dan akhirat..aminn..

dari : k.anuar bini4 dan sekeluarga =p


jika ada sahabat-sahabat yang terasa hati dengan saya tidak kira dari apa jua bentuk perbuatan, percakapan, tingkahlaku, dan lain-lain , saya mohon kemaafan..
jika ada yang saya terhutang dan tidak ingat nak bayar, boleh tuntut pada saya sendiri..

----------------------------

fenomena :

jaket raya hilang dimalam raya.. baru sempat pakai 2 kali.. =')
xpe lah wahai pencuri, saya halalkan jaket tersebut.. moga jaket tersebut memberikan manfaat pada anda.. ^_^

Sunday, August 28, 2011

ini juga dipanggil "bias" kan ?

Banyak perkara dalam hidup kita dipengaruhi oleh suasana atau nama lainnya, persekitaran. dan persekitaran itu terlibat dalam proses berat sebelah, atau dengan kata lebih praktikalnya "BIAS"

apa itu bias ?

bias adalah suatu prajudis hanya pada suatu pihak, orang, atau kumpulan berbanding dengan pihak yang satu lagi dan juga tidak mengadili sesuatu dengan saksama dan tepat.

dalam media kita, apa jua jenis media (paper, blog, fb status, dll. kewujudan bias pasti ada..
cuma lebih atau kurang sahaja bergantung kepada individu tersebut..

kewujudan bias adalah dari kesungguhan untuk membenarkan orang atau sesuatu yang kita sukai. Dalam islam, kita dilarang bersifat sebegini, aspek penulisan perlulah telus dan adil dan tiada unsur khianat pada membaca.

saya cuma terfikir, adakah kategori ini boleh dirujuk sebagai bias.. ?? apa komen anda ?haha


contoh :


1. perempuan berpegangan tangan ketika berjalan, xkira sama ada lintas jalan, atau pergi ke kuliah.. perempuan pegang tgn sesama, xpe.. nmpk jujur lagi baik,,
kalau laki ? haha.. mls nk ckp..

2. perempuan kalau antara mereka ada yang tua2 skit, mereka akan panggil akak, tp kalau kat laki yg tua2 skit. mereka tak panggil abg .. kan ?


p/s : sy juga sedikit tak menyokong laki pegang tangan kawan laki bila melintas, nampak cam lain macam plak..hahaha


Saturday, August 6, 2011

pilih kos di IPTA berdasarkan apa ?

apa kriteria pemilihan seorang lepasan matrikulasi/diploma/stam/stpm dalam memilih suatu bidang pengkhususan ?

antara jawapan yang popular adalah :


1) ada kerjaya yang sedang menunggu (peluang pekerjaan).
2) sebab minat kos itu.
3) kos itu nampak seperti sangat "stylo"
4) sebab itu sahaja yang layak bila dibandingkan dengan keputusan kita.


dan yang pasti, semua jawapan diatas, masih ada benarnya, dan masih boleh dipertikai, dan sukar diramal..

ok, masalah pemilihan berdasarkan peluang pekerjaan adalah suatu yang tidak boleh dinilai dengan lewa. saya teringat ketika mana dahulu, bidang it adalah bidang yang sangat di iklankan sehingga menarik ramai pelajar memilih bidang itu, kemudian 5 tahun selepas itu, pelajar bagi bidang it seperti cendawan bertumbuh-tumbuh ditumbuhkan (syadid sikit, hehe ).. sebabnya kelompok sasaran pemilihan kos IT adalah terlalu ramai.. dan kini bidang it menjadi bidang yang seolah-olah takut dan trauma untuk di ambil.. 
em...ingat masa depan adalah belum tertulis...

kemudian, pemilihan berdasarkan minat. minat adalah sesuatu yang datang dari hati. ia perlu dipupuk dan diasah supaya ia menjadi bakat.. pemilihan semata kerana minat adalah tidak tepat. kerana persoalan minat adalah subjektif.. ramai orang minat bola, tapi xreti main bola.. ramai orang minat berniaga tapi gagal bila berniaga.. ramai orang minat awek cun, tapi tak pernah dapat..haha.. bahana hanya pada minat (minat lebih)..^_^

kemudian, pemilihan berdasarkan nama kos yang stylo.. contoh; sains komputer, kejuruteraan, bioteknologi dan lain-lain.. ramai juga yang memilih kerana nama, tanpa tahu apa kandungan struktur pembelajaran dalam kos itu.. ini menyebabkan pelajar kecundang dalam bidang itu kerana ia seperti fatamorgana, dijauh mata cantik dan berair, didepan mata hilang dan berasap malahan terbang bersama debu...

kemudian, pemilihan berdasarkan keputusan peperiksaan kita.. kalau bagus, kita pilih kos itu, kalau tidak bagus, kita pilih kos ini.. em.. ia suatu pemilihan yang sukar, kerana sistem pendidikan sekarang meletakkan keputusan peperiksaan sebagai kayu ukur.. saya kira dalam beberapa keadaan, memang kita terpaksa memilih berdasarkan keputusan kita.. sehingga kadang kala kos yang dapat adalah kos yang terpaksa dan tidak minat untuk diambil...



jadi bagaimana hendak pilih kos yang sesuai ?

sebenarnya permilihan suatu kos adalah bergantung kepada minat, kecenderungan, dan daya penakulan anda.. pemilihan yang tepat membantu anda berjaya dan terus cemerlang..

jika anda minat sesuatu yang bersifat mengira, dan anda memang anda minat untuk membuat latihan, cenderung untuk mengkaji dan mempelajari.. maka anda patut pilih kos seperti di fakulti matematik atau perakaunan.. anda berhak memilih, hanya anda yang kenal diri anda lebih dari orang lain.. =)

jika anda minat sesuatu yang bersifat kritis, dengan daya pemikiran yang tinggi, pemahaman yang jelas dan penakulan yang tepat, bidang falsafah lebih perlu anda fokuskan..

apa pun pemilihan anda, jangan dilepaskan usia tanpa belajar ilmu agama.. seimbangkan hidup kita... (pesanan untuk diri saya juga)

p/s :

  • Belajar kerana Allah, sebab dengan ilmu membawa kita dekat dengan Allah ^_^.
  • bagaimana nak tahu struktur subjek dalam sesuatu kos ? ~ google la..hehe

Saturday, July 30, 2011

komponen dalam pendrive kingston..

saya mempunyai pendrive kingston 1 giga, dibeli ketika hari open day di KIAS ketika saya menuntut di nilam puri.. dengan harga RM 70 ringgit sahaja(mata naik atas)..hehe

dan hasilnya pendrive itu telah rosak tidak sampai setahun pun penggunaannya. masuk air pun tidak, jemur tengah panas pun tidak, kena pijak pun tidak, jatuh dari tingkat 3 pun tidak tapi tetap rosak.. aduyai..


maka dengan tidak ada kerjanya saya pun bukak dalamnya.. dan komponentnya adalah seperti dibawah :







huhu, rm 70 kini 1 giga jatuh rm 10 je... teknologi tak mampu dikejar..

sharing is caring ^_^

Friday, July 15, 2011

semuanya nak yang "first time" ..

hidup di dunia ini, hampir semua orang akan mengingati saat-saat manis dan pahit.. dan biasanya saat-saat ini berlaku pertama kali dalam hidup...
Ya, pertama kali...

credit from here



benda pertama kali adalah benda yang selalu kita hendak ingat, contoh ;

"ini pertama kali dalam hidup aku angkat nikah dan bergelar seorang suami "
"dulu aku pertama kali dapat keputusan cemerlang masa darjah 6"
"aku pertama kali masuk kerja tahun 2008"
"pertama kali aku jatuh cinta tahun 2004 la"

pertama kali itu, pertama kali ini dan macam2 lagi.. semuanya nak dipertama kali kan..hehe..


apa pun, apa yang kita ingat adalah apa yang kita mahu.. dan saya tak kata mengingati perkara yang "pertama kali" itu tak bagus..


cuma ada satu yang saya terfikir..  











Bila Agaknya Pertama kali kita akan MATI... =")


S U R A H  Y U N U S

10:49. Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudaratan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah." Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak (pula) mendahulukan (nya).



p/s : sebagaimana kita merancang untuk HIDUP, kita juga perlu merancang untuk MATI..

Tuesday, July 5, 2011

komponen dalam dell vostro 1200

laptop yang berharga mahal, tapi sekarang sudah rosak, motherboard sudah terbakar, nak pergi beli motherboard duit pula tiada..haha..adei.. siapa2 nak sponsor ? boleh email saya ok.. =P

ok.. ini antara komponen dalam laptop, hampir semua laptop mempunyai komponent yang hampir sama, mungkin anda boleh lihat dan mungkin sedikit sebanyak membantu anda menjaga laptop anda atau membaikinya sendiri.. =)





motherboard :



ram :



processor :



hard disc :





Saturday, June 25, 2011

Pernah tak anda tiba-tiba ??

banyak perkara dalam perjalanan hidup kita berlaku secara tiba-tiba.. anda pasti ?

Pernah tak anda belajar tak rajin sangat, tapi tiba-tiba keputusan peperiksaan anda hebat-hebat..?
Pernah tak anda tengah kelaparan, tapi tiba-tiba ada orang atau kawan bawa makanan dan beri kepada anda ?
Pernah tak anda ketika tengah single, tapi tiba-tiba ada seorang awek cakap dia suka anda ? haha
Pernah tak ketika anda sedang bersedih, tapi tiba-tiba ada seorang kawan yang bersedih bersama anda ?
Pernah tak ketika anda sedang tido, tapi tiba-tiba kawan datang dan hulur bantal pada anda ?

mesti pernah kan walaupun satu dari antara banyak2 perkara diatas kan? ..

adakah semuanya terjadi secara tiba-tiba ?
adakah semuanya terjadi tanpa dirancang ?
adakah semuanya yang terjadi adalah takdir ?


JAWAPAN :


semuanya tidak terjadi tiba-tiba, semuanya bergantung pada perbuatan kita.. ok sebagai contoh, kita bawa kereta laju, kalau accident, kita patah tangan, tapi kalau kita bawa perlahan, jika accident, tapi tidak patah tangan, perbuaan membawa kereta perlahan tidak mampu membawa kepada patah tangan.. (perbuatan membawa kepada kesan).

kita perlu paham, ada yang Allah telah tetapkan untuk kita, dan kita tidak mampu mengubahnya, sebagai contoh; mati dan hidup.. dan ada yang Allah beri kita pilihan untuk memilihnya seperti; makan lauk apa hari ini, mandi pukul berapa dan lain-lain.. tetapi semua ini berada dalam lingkungan ilmu Allah..

persoalan tiba-tiba adalah suatu yang tidak dapat dihurai.. sebagai contoh, pernah ketika anda lapar,datang seorang kawan membawa makanan dan perlawa anda?, ~ itu semua rezeki dari Allah, dan ia juga adalah kesan dari perbuatan baik yang anda lakukan kepada kawan anda sebelum-sebelum ini.. apa yang kita buat hari ini akan memberi kesan pada hari esok..

Dan dalam semua perkara itu,
boleh tak jika anda sedang makan, tiba-tiba ajal menjemput ?
boleh tak jika anda sedang belajar, tiba-tiba ajal datang bertandang ?
boleh tak jika anda sedang bersuka ria, tiba-tiba ajal menjelma ?


kita tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan, semuanya masih belum tertulis, kita masih ada pilihan, maka pilihlah.. buatlah pilihan yang tepat.. pilih la yang berlandaskan syariat Islam..

=')

Saturday, June 4, 2011

senyum sedekah ke ?

biasa kita dengar senyum itu sedekah, setuju ? ya, memang ia sedekah..
tapi sebenarnya mungkin kita tak tahu atau tak perasan bahawa banyak lagi yang boleh kita sedekah selain dari harta dan senyum..


ingat bukan senyum dan beri harta je sedekah, tapi apa ek ?


dari abu dzar r.a. bahawa beberapa orang ari sahabat Rasulullah s.a.w berkata kepada Nabi s.a.w.

"wahai Rasulullah!. orang yang berharta telah mendapat pahala yang banyak, mereka solat seperti kami solat, mereka berpuasa seperti kami berpuasa, selain itu mereka pun dapat bersedekah dengan kelebihan harta mereka."

Nabi s.a.w bersadba, "bukankah Allah telah menjadikan sesuatu untuk kalian yang dapat kalian sedekahkan?
sesungguhnya pada setiap tasbih (ucapan subhaanallah) itu merupakan sedekah,
setiap takbir adalah sedekah,
setiap tahmid (ucapan alhamdulillah) itu merupakan sedekah,
setiap tahlil (ucapan laa ilaaha illallaah) itu merupakan sedekah,
menyuruh kepada kebaikan itu adalah sedekah,
melarang dari kemungkaran adalah sedekah,
dan pada bercampurnya seorang dari kalian dengan isterinya adalah sedekah."

mereka berkata, "wahai Rasulullah!, apakah seorang dari kami ketika mendatangi syahwatnya, lalu ia mendapatkan pahala ?"

Nabi s.a.w. menjawab, " bagaimana pendapat kalian, jika ia menempatkan syahwatnya pada tempat yang haram, bukankah ia mendapat dosa ?. nah demikianlah , apabila ia menempatkan syahwatnya pada tempat yang halal, maka ia mendapat pahala kerananya."
(riwayat muslim).

maka apa tunggu lagi? jangan senyum sahaja.. hulurkan bantuan ringankan beban.. ^_^

credit to here


p/s: bagi sesiapa yang ada buku2 yang berguna dan tidak inginkan lagi, boleh berikan kepada saya.. boleh saya serahkan kpd yg memerlukan..insyaAllah.

Tuesday, May 31, 2011

apa itu perpisahan ?

apa makna sebuah perpisahan pada korang ?

hari ini kita jumpa ramai orang, kita jumpa ramai sahabat, kita akan jumpa rakan baru.. kemudian kita akan berpisah, seolah-olah setiap pertemuan kita adalah untuk sebuah perpisahan..

ketika saya menulis ini, saya juga mengandaikan bahawa saya juga mungkin akan berpisah dengan pembaca sekalian sebentar lagi..


tapi kerana apa kita berpisah ?

kita sayang sangat ibu dan ayah kita, tapi suatu masa nanti kita akan berpisah dengan mereka..

kita sayang sangat suami dan isteri kita, tapi suatu masa nanti kita tetap akan berpisah dengan mereka..

kita saya adik-beradik kita, tapi suatu masa nanti kita tetap akan berpisah dengan mereka..

kita saya rakan-rakan kita, tapi suatu masa nanti kita tetap akan berpisah dengan mereka..


Ya, kita berpisah kerana sesuatu (bergantung kepada ilmu, kefahaman dan matlamat anda).. kita berpisah dengan seseorang yang telah meninggalkan dunia kerana Allah lebih sayang pada dia.. kita berpisah dengan rakan-rakan kita untuk mencari erti kehidupan dalam dunia ini.. kita berpisah selepas belajar untuk mencari kerja (tak kan la kat tempat kerja penuh dengan kawan-kawan belajar plak, pelik la nanti..haha )
jadi perpisahan ini hanya sementara..~~



perlukah kita sedih dengan perpisahan ?

di sini ada dua pendapat pada pandangan saya (boleh terima jika baik dan boleh ditolak jika salah ) :

1). perlu sedih~ kerana kesedihan itu suatu lumrah,tak mungkin kita boleh tahan suatu air mata, bila mana suatu jasad yang kita suka akan berpisah dengan kita.. lagi-lagi perisahan selamanya.. bersedih itu tidaklah sampai meratapi sehabis mungkin..

2). tidak perlu~ kerana walaupun ia lumrah, kita tetap akan bertemu dengan mereka kembali, suatu perpisahan itu hanya sementara, perpisahan kita hanya sementara. selalu kita dengar tidur itu mati yang sementara, tapi mati itu tidur yang selamanya.. tapi adakah kita tidur ? tidak, kita hanya pergi ke alam yang kekal.. alam yang di situ, kita akan di nilai dengan segala hasil usaha kita.. emm...kita tetap akan berjumpa di akhirat kelak.. saya yakin..



credit from here

hidup dalam menilai erti sebuah perpisahan... =')

Wednesday, May 25, 2011

apa erti sebuah jam..

Dalam hidup kita, berapa banyak jenis jam yang kita pakai ?.
kita ada casio, omega, alba, dan banyak lagi jenama yang mungkin kita biasa dan tidak biasa mendengarnya..

jam juga seperti peneman kita, revolusi jam yang semakin canggih memungkinkan kita memiliki jam yang super complek, menarik dan mahal.. kelahiran jam-jam berjenama mahal sehingga menengelamkan kewujudan dalam memanfaatkan apa yang mesti di optimumkan pada penggunaannya.



credit dari sini
 (kalau anda perasan semua iklan jam akan menunjukkan masa pada 10:10 am/pm )


Ya, apa yang perlu di optimumkan ? sedarkah kita, pada jam yang mahal itu hanya terselit suatu perkara sahaja yang hendak ditunjukkan .. iaitu "MASA". Kita ada jam omega, kawan kita ada jam casio, jiran kita ada jam tag heuer tapi semua masa itu menunjuk kearah yang sama. jadi mengapa perlu mempunyai jam yang berharga mahal..

Bagi saya jam yang mahal hanya sebuah harga bagi kecantikan dan pembuatannya, dan tidak pada harga seminit masa itu berjalan.. jam yang mahal tidak memungkinkan seminit yang berlalu ketika ini kembali berputar kebelakang walau hanya untuk sesaat..


jadi di nilai harga bagi sebuah jam tangan hanya pada ringgitnya, sebab jika tidak berfungsi lagi jam itu walaupun mahal atau murah, ia sudah kembali kepada nilai zero.. maka apa yang penting adalah melihat MASA, kerana Masa lebih mahal dari jam tangan bersalut emas ^_^


sedetik masa anda menuju ke suatu kematian .. =')


renung2kan.. ~~

1.Demi masa.2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian.3. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.


p/s :
  • mari menjaga masa kita, penuhi masa kita dengan perkara bermanfaat lebih bermakna dari sebuah jam yang mahal tetapi pemiliknya menggunakan masanya pada perkara tidak berguna.. 
  • lihat jam anda dan ingat masa anda
  • sila pastikan waktu jam anda betul .. ^_^

Friday, May 20, 2011

kenapa kita perlu tidur ?

Dalam hidup ini, tiada orang yang tidak pernah tidur.. bahkan mereka yang mengatakan tidak tidur dalam masa-masa tertentu pun kalau anda lihat,dia akan tetap pernah tidur walaupun sekali..

    waktu tidur pula bergantung kepada umur kita dan penggunaan tenaga kita.sebagai contoh, bayi memerlukan 15 hingga 18 jam sehari untuk tidur, kanak-kanak lingkungan tadika memerlukan masa 10-12 jam sehari untuk tidur, dan orang dewasa memerlukan 3-7 jam sehari untuk tidur..




    memahami kenapa kita perlu tidur adalah suatu yang sukar, cuba anda tanya kan pada diri sendiri, kenapa perlu tidur ?

    jika jawapan anda :

    • untuk menjana tenaga. maka saya boleh sangkal dimana tenaga yang didapati ketika tidur adalah lebih dan kurang dari sepotong roti Rm 1.80 sahaja..
    •  untuk memenuhi suatu lumrah atau proses kehidupan, maka saya sangkal lagi dimana, menggunakan hujah proses kehidupan adalah hujah lemah, sebabnya semua perbuatan kita banyak terlibat dengan proses kehidupan atau lumrah ler... huhu


    jadi, apa jawapan nya ?

    ~ tidur merupakan proses penyimpanan, pembuangan, penyusunan maklumat oleh otak. maklumat ini didapati dari saat ketika kita berjaga. otak menyimpan segala maklumat yang kita lihat,dengar dan pelajari dalam bentuk penapisan. maklumat yang tidak berguna dan tidak penting akan dibuang, dan maklumat yang penting yang biasanya di selitkan dengan unsur EMOSI akan lebih disimpan dan disusun..

    sebab itu anda bila bangun akan ingat dan lupa beberapa perkara.. ^_^

    anda juga boleh perhatikan saat yang anda paling rasa letih, iaitu bila anda membuat kerja yang memerlukan fikir dan/atau ingat, seperti bermusafir atau berjalan-jalan.. kerana setiap perjalanan anda, mata akan menangkap imej2 dan maklumat dari segala aspek rumah, kedai, orang dan apa-apa yang anda lihat sepanjang perjalanan anda, dan ketika tidur, otak akan menapis semua imej ini sama ada perlu di simpan, atau tekan punat delete..


    S U R A H    A L - F U R Q A A N :

    25:47. Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha.. 

    ^_^

    Saturday, May 7, 2011

    cara ber "YM" banyak-banyak.. =)

    OK tips pada hari ini, ialah bagaimana mahu menggunakan ber-online guna YM banyak-banyak sekaligus (sperti gambar dibawah, gambar dibawah diambil dari laptop sendiri) :



    Ok, cara dia mudah (pemahaman dalam bentuk gambar ada dibawah tips ) :

    1. Tekan windowkey + R atau pergi ke start menu => accessories => run...Dan type regedit . (seperti dalam gambar dibawah.)


    2. Kemudian folder Registry editor akan keluar (dlm gambar). dari situ pergi ke HKEY_CURRENT_USER => Software => yahoo => Test.

    3. Dalam kawasan Test, tekan kanan pada mouse, dan pergi ke New => DWORD 32 bit value.. (default file akan keluar) . ~ tgk gambar.

    4. Rename file tadi menjadi Plural, dan tekan kanan pergi ke Modify  dan type no 40 atau 30 atau 50 atau 70 atau sukati ko..kuang3.. (no ini memberi maksud berapa banyak ym yang kamu nak bukak).

    5. tekan ok dan REFRESH windows kamu. SETTLE..

    sekarang pergi ke YM dan tekan banyak kali, nanti akan keluar banyak YM page untuk di login...

    ~~ tekan pada image untuk besarkan sizenya..



     





    p/s :

    • setakat ini saya dah cuba banyak kali dan tiada masalah pada komputer.
    • sila beri feedback jika berjaya ^_^
    • selamat berYM banyak2, jgn sampai LEKA ber YM sudah lah..
    • rujukan adalah internet.. banyak dalam forum2.. boleh singgah untuk permahaman lebih jelas.. keh3..

    Saturday, April 30, 2011

    Em.. angguk jelah..

    Ada unsur redha kah disitu ? atau unsur berputus asa ?


    Sedikit keluhan saya berkenaan dengan tempat/ gelangan bersukan di universiti sendiri.. selama saya berada di sini, boleh dibilang dengan jari mungkin berapa banyak kali saya dapat bermain atau menggunakan dewan tempat bermain yang di sediakan (gym 1 dan gym 2 ).. mungkin 5, mungkin 6, mungkin 7, mungkin 4 sahaja...
    Dan setiap tahun iaitu 2 sem, saya (dan setiap pelajar ) kena bayar yuran SPORTS AND RECREATION FACILITIES Rm 20 ringgit malaysia sahaja untuk yuran ini... 

    Awal-awal sem boleh la main atau tempah sikit-sikit, kemudian datang di suku sem, ada sukan sukmum, kemudian datang pula sukan masum, kemudian datang pula sukan staff.. kemudian habis la satu sem..  masuk sem baru... Teringat dulu, ada rakan yang tempahkan,

    KAWAN : salam, saya nak tempah court badminton untuk main petang ni boleh bang ?

    kaunter : tak boleh dik, ada sukan masum la sekarang.

    KAWAN : habis, tak kan tiada hari yang di khas kan untuk diguna ?

    kaunter : ada, hari selasa, tapi dik, hari selasa semua dah penuh orang tempah..

    KAWAN : em...angguk jelah.. terdiam... dan berlalu pergi..


    mungkin nanti akan salah kan kembali kita, kenapa tak tempah awal2 ? atau main awal2 sem ? kenapa tak main ketika latihan sukan semua dah habis ? dan last2 kita juga yang salah.. dan last2 pergi jelah tempah kat luar pj.. ya semua salah saya ...~~


    terfikir saya , adakah saya patut REDHA sahaja ? dan itu lebih baik, atau saya perlu BERPUTUS ASA dan itu lebih baik ? atau saya perlu MEMBISU dan itu lebih baik ?


    angguk jelah ...


    p/s :
    • ada penyelesaian  ?
    • redha atau putus asa ?

    Friday, April 29, 2011

    oh lihatlah (ya man yara ) ~nyamuk

    YA MAN YARA (OH LIHATLAH)

    Selalu saya dengar lagu ini, oleh ahmed bukhatir.. lagunya sungguh merdu..huhu, lalu saya cuba mencari terjemahannya.. dan terima kasih kepada yang meng "upload" kan video ini di u tube.. siap terjemahan dan sari kata arab.. credit to um nilam puri juga (boleh tgk sampai di part last)..

    Allahurabbi... sungguh mendalam maknanya... ditujukan untuk makhluk yang berakal, sesuai dengan perkataan "MAN = isim mausul" ~ dituju untuk orang berakal... lebih lanjut tentang isim mausul..

     


    S U R A T   A L - B A Q A R A H

    2:26. Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik,


    sangat tersentuh.. =')

    Saturday, April 23, 2011

    jom kejar ranking weh !... tangan kat dada, mata naik atas..

    JOM

    Seperti ajak pergi kedai, jom lah kita naikkan ranking kita.. peningkatan ini akan meningkatkan lagi jalur lebar dan pembiakan sistem komunikasi kita..haha...



    figure : 1.0: retrieved 22 april 2011 from HERE


    mari2.. huhu... aku juga penyumbang ke kat ranking diatas... adei...


    p/s : mata naik atas, tangan letak kat dada...keh3

    Friday, April 22, 2011

    kematian part1

    Angin sayu-sayu telus menembusi lubang dinding rumah azam, mentari ketika itu, redup-redup, awan samar-samar seakan-akan malu hendak menurunkan hujan..

    "azam, mari kemari nak.. nanti setelah mak sudah tiada, kau jagalah adik-adik kau, mak tak nak kau jaga mereka hanya pada ihsan perut mereka, tapi juga ihsan pada rohani mereka.
    andai mak sudah tiada selepas ini, ingat pesan mak tadi azam.. " bergetar suara mak cuba menasihati aku.

    keadaan mak ketika ini, sangat lemah. dahinya dipenuhi keringat, mengalir lembut dicelahan kerutan..

    oh..aku hanya mampu membasahkan muka mak dan mengajarkan mak mengucap.
    sesekali air mata mak menitis.. pedih dan haus kata mak..

    "azam, mari dekat nak.. sebelum mak pergi, mak nak dengar satu ilmu tentang kematian dari kau azam, bolehkan ? sayu suara mak dibawa pergi angin..

    mendapatkan ilmu walaupun saat kesakitan membuatkan aku sayu...

    "boleh mak, ketaatan azam pada mak juga menandakan ketaatan azam pada Allah, tentang apa yg mak ingin tahu ? " balasku halus..

    mutiara peluh jernih tumpah di balik dahi mak sudah ku sapu kan..

    "ceritakan pada mak nak, apa itu kematian ? "
    berderai menangis aku ketika di pinta mak begini.. kenapa mesti soalan ini yang mak tanya, soalan yang azam sendiri takut ingin menghadapinya.. bisik hatiku..

    aku cuba juga menjawabnya, gusar kemudian jika ia merupakan kali terakhir aku berbicara dengan mak...

    " Mak..... mereka yg bijak adalah mereka yg selalu mengingati mati dan beramal soleh dengan-nya.. mati itu penghapus segala kelazatan dunia, mati itu tidak boleh tidak pasti berlaku pada setiap makhluk ciptaan Allah, mati itu sesuatu yang menyakitkan.. tapi mak, mati itu suatu permulaan bagi sebuah kehidupan abadi, sebuah kehidupan yang kekal, sebuah kehidupan yang tiada penghujung.. "

    peluh menitis tanpa henti, mata mak juga kembali bergelinangan...

    kenapa masih bersedih mak ? 



    BERSAMBUNG........

    Saturday, April 9, 2011

    YM bila tulis xnampak tulisan..

    Untuk mereka yang YM dia tak nampak tulisan bila sudah taip..

    Baru-baru ini, saya dikejutkan dengan kisah seorang pelajar yang telah kehilangan semua butir perkataannya setiap kali dia menaip di YM (yahoo messenger) dia.. dan saya sangat terkejut, kenapa hal yang demikian berlaku..

    saya cuba mecari-cari jawapan dalam google, dan akhirnya saya jumpa padasebuah laman web :


    tapi untuk proses mudahnya, cara membaiki ym anda yang mengalami kebutaan ini caranya adalah :



    1. try re-install ym anda itu sekali lagi, kalau xjadi.
    2.tekan CTRL + R , dan taip regedit dan nanti ia akan keluar ke REGISTRY EDITOR.. kemudian cari folder dibawah :

    HKEY_CURRENT_USER => Software => Microsoft => Windows => CurrentVersion => Internet Settings => Zones :

    •  di tempat Zones, padamkan folder selain dari no 0,1,2,3,4 (seperti gambar di atas).... dan tutup registry anda.. restart computer anda.. 


    Rujukan lebih lanjut dan kefahaman lebih jelas, sila ke laman web ini credit to (TEKAN SINI BRO) .. ^_^



    p/s : kalau xjadi jugak, sila la format terus..hihi

    Tuesday, March 29, 2011

    Rahsia Yang Bukan Rahsia..

    Apa itu rahsia ?

    rahsia  adalah benda atau perkara yang kita simpan dan tidak ingin diketahui umum. sama ada perkara baik,buruk dan lain-lain.


    dan dalam hidup kita semua orang pernah simpan rahsia, tak kira rahsia besar, kecil, perkara baik, perkara buruk.. ia tetap rahsia.. rahsia yang kita pegang dan kita simpan baik-baik.. ^_^


    tetapi, apa yang cuba saya sampaika disini adalah sejenis RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA.. dan harap-harap pembaca tidak mempunyai jenis rahsia yang sebegini ok ..hehe

    RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA
    adalah sejenis rahsia yang unik, kenapa ia unik ? kerana ia adalah sejenis rahsia yang diketahui oleh semua orang..Ya, walaupun ia diketahui oleh semua orang, tetapi ia tetap dipanggil rahsia.. bagaimana itu ??


    begini caranya..huhu..

    contoh :

    saya ada sekumpulan kawan yang saya beri nama tengku, afifah, ruhasni, farah, zarina (jgn cmburu ok, ini adalah kosmate contoh..kah3)..

    dan saya ada sejenis rahsia iaitu sebagai contoh ; suka gigit kuku ketika hendak tido (contoh sahaja)..
    dan kemudian, ia menjadi satu rahsia, hingga la tiba-tiba saya mahu kongsikan rahsia ini dengan salah seorang dari mereka iaitu tengku. dan di akhir rahsia ini,
    saya  : " ko jgn bgthu spe2 tau..ini rahsia ni, aku cerita kat ko je ni.."
    tengku : "ok bro, xde hal punye.. "  haha..

    maka rahsia ini bertahan sehinggalah, tengku tiba-tiba hendak sharing2 dengan kawan baiknya iaitu afifah, maka tengku pun bercerita tentag rahsia saya, dan pada akhirnya,
    tengku : "fifa, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "
    fifah : "ok bro,xdehal pnye"..

    dan kemudian fifah pula cuba sharing dengan zarina, dan mengulang perkataan yang sama  " ina, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "

    kemudian ina pula cuba sharing dengan farah dan ulang lagi  "farah, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "..haha

    kemudian farah pula cuba sharing dengan ruhasni dan ulang lagi  "has, ko jangan cerita pada siapa2 tau pasal benda ini, ini rahsia ini, aku cerita kat ko je ni "

    dan terjadi lah akhirnya semua orang sudah pun tahu..dan ia adalah hasil dari perkataan mudah ; "aku bgthu kat ko je ni, jgn bgthu sape2 ".. =)

    dan akhirnya, semua orang dah tahu rahsia saya.. maka jenis rahsia ini dinamakan sebagai RAHSIA YANG BUKAN RAHSIA..haha.. agak2 anda ada ke simpan rahsia jenis begini ?

    fikir-fikirkan dan selamat ber-RAHSIA..



    p/s:
    ~ sila simpan rahsia sorang2..haha
    ~ nama-nama kosmate di atas adalah hanya sebagai contoh sahaja. ^_^
    ~ nasib baik aku xde rahsia jenis gini...haha

    Thursday, March 24, 2011

    Bagaimana mahu lebih bergaya ketika di pasar malam,pagi dan tengahari ^_^

    setiap orang mahu menjadi seorang yang bergaya, betul ? bergaya ini bergantung pada definisi dan nilai keilmuan masing-masing dalam menilainya..

    sebagai contoh :
    • ada orang kata pakai kereta BMW, adalah WOW!! sgt bergaya.. 
    • ada juga yang bilang, mempunyai kerjaya yang hebat, dengan duit berkepul-kepul dan baju yang di sterika rapi adalah WOW!! sgt bergaya..
    • ada juga mengatakan bahawa dengan mempunyai awek yang cantik, atau pakwe yang hensem itu adalah WOW!! sgt bergaya..
    maka, ia bergantung kepada individu itu menilai perspektif bergaya, kerana "bergaya itu subjektif"..
    setuju ??

    Tetapi,
    untuk post kali ini, saya akan ajar anda, bagaimana untuk lebih bergaya walaupun hanya berada di pasar malam,pagi dan tghhari...haha...

    begini caranya.. anda hanya perlu menghafal beberapa perkataan penting sahaja, dan sebutkan dengan betul dan ditambah sedikit perasa senyuman.... tetapi taktik ini adalah boleh diaplikasikan ketika berada di kawasan pasar yang menjual sayur-sayuran, atau makanan mentah.. DAN ..
    p/s~sila elakkan perasaan RIAK.. =)


    1 contoh saya bagi ok :


    1. saat ketika anda menjumpai bawang putih, kunyit, halia, serai dan anda ingin membelinya.. anda hanya perlu cakap begini :

    " makcik @ pakcik , boleh berikan saya RM 3  untuk allium sativum, curcuma longa, officinale, cymbopogen citratus ? itu sahaja ya makcik.. tlg asingkan semua jenis2 itu.. "..      

    (ckp muka confident / suara kena jelas dan kening naik atas 2kali je..haha ).. dan sila berjaga-jaga takut ada selipar terbang..

    ~ anda boleh mencuba untuk species yang lain-lain ok =)

    ilmu ini hanya berjaya jika anda ingat pesanan ini !!
    jangan lupa senyuman dan elakkan perasaan riak..!!


    sekian wslm.. SELAMAT MENCUBA dan pastikan anda lebih bergaya selepas ini ketika dipasar ok ^_^


    p/s : siapa2 yang dh buat, boleh share kat sini ok.. dan mari jadi orang berilmu .. =)


    tambahan :

    bawang putih =  Allium sativum
    kunyit = Curcuma longa
    halia = officinale
    serai = cymbopogen citratus
    ikan tilapia = Oreochromis mossambicus
    ikan tapah = Wallago attu

    Sunday, March 20, 2011

    Cara untuk print scrin hanya gambar yang dikehendaki sahaja ^_^

    kali ini kita akan belajar, cara untuk PRINT SCRIN hanya gambar yang dikehendaki sahaja. Dan biasanya bila kita print scrin, kita akan mendapat gambar sebesar gambar di dekstop, jadi bila kita paste (tampalkan) ke assignment, kita perlulah CROP dahulu gambar itu hanya untuk mendapat gambar yang kita kehendaki, dan ia adalah sangat MELECEHKAN.. jadi alkisahnya untuk mendapatkan gambar yang dikehendaki sahaja, perkara ini adalah sangat mudah dan tidak complicated.


    caranya:
    1. buka gambar atau tekan part gambar yang anda mahu.
    2. tekan Ctrl + Alt +Prtsc (printscrin).
    3. kemudian paste kan dimana2 assignment atau kerja anda. ^_^

    contoh :

    gambar bila saya tekan hanya button print scrin sahaja :


      
    Dan ini adalah contoh saya tekan Cntrl + Alt + Printscrin (saya tidak potong atau cut gambar ini ok ^_^ ) :


    SELAMAT MENCUBA ^_^ ..

    Wednesday, March 9, 2011

    aku seorang yang belajar agama..

    Gejala sosial yang bertambah bersama kebimbangan ibu bapa mereka dalam menguruskan anak-anak mereka supaya menjadi orang yang berguna menyebabkan peningkatan penghantaran anak-anak ke sekolah menengah  agama (MAAHAD, SAR, SMKA, TAHFIZ). Apa yang jelas, ia bukan satu fenomena aneh, kerana semua orang tahu bahawa dengan ber"agama" sahajalah yang dapat membendung segala masalah-masalah di zaman logam besi ini..


    dan hasilnya kemudian, anak-anak lelaki mereka ini jika balik pulang ke rumah ketika cuti sekolah, akan berubah menjadi baik dan patuh, tawadhuk dan matang. Bagi anak-anak perempuan pula, tudung-tudung mereka menjadi labuh dan semakin sopan lagi beradab .. ITU adalah realiti.. 


    Tetapi ada juga masalah lain yang timbul, ada segolongan dari keluaran sekolah-sekolah Agama ini, yang selepas tamat sekolah atau pengajian, menjadi berubah kepada tabiat lama, solat sudah tidak cukup, cakapnya sudah melawan, tudung sudah ditinggalkan, malu sudah di tepi-tepikan..

    sehingga tiada yang lebih mendukacitakan, seolah-olah keadaan baik ketika mereka di sekolah dahulu dikatakan mereka sebagai "zaman baik", "zaman ikut-ikut", "zaman skema"..  dan seperti agama itu hanya berada disekolah agama sahaja, bila keluar atau habis belajar, agama itu ditinggalkan di sekolah itu...

    Dan ini menjadikan saya tertanya-tanya.. apakah perkara yang menyebabkan perkara seperti ini berlaku ??


    apakah kerana ??


    1. Belajar tanpa ikhlas ;

    surah shaad
    38:82. Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, 38:83. kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.
    ~ jadi bagaimana membina ikhlas? ia, perlukan kesedaran.. dimana kita mesti sedar, segala pekerjaan kita, kita buat hanya kerana Allah.. Jika kita belajar, kita kena sedar bahawa walaupun kita dapat belajar dari guru yang tinggi ilmunya, petah bicaranya, cukup penyampaiannya, namun kefahaman, kebijaksanaan, kepakaran yang kita ada, semuanya datang dari Allah, dan hanya Allah yang mempermudahkannya, juga tanggungjawab untuk menyampaikan dan beramal dengannya adalah satu amanah Allah kepada kita.. 
    contoh lain Jika kita ada anak, kita  mencari rezeki untuk mereka sebagai tanggujawab yang telah Allah tetapkan kepada kita sebagai seorang ayah. supaya nanti jarum-jarum syaitan tidak dapat menembusi kita..

    2. Perasaan Ujub pada jiwa ;

    surah al-nisa'
    4:36. Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri.
    ~penyakit bangga diri ini adalah penyakit yang selalu ada dalam sanubari insan. ia dapat diperlihatkan dan selalu kelihatan ketika kita ada sesuatu kelebihan dari orang lain.. ketika mana belajar agama, jangan diletakkan bahawa kita ini lebih baik dari mereka disekolah-sekolah menengah biasa, dan jangan berasa jengkel jika kita suatu ketika kita  ditegur oleh mereka yang tidak belajar di sekolah agama.
    ingat! jika apa yang dikatakan betul, terima ia dengan baik, jika tidak betul, sepikan perkataan mereka dengan baik..



    ~belajar itu amanah, dan kita bertanggungjawab dengan amanah yang kita pegang.~


    p/s :
    • Ditujukan khas dilebihkan untuk diri sendiri seperti mana satu jari saya tunjuk ke orang, 3 jari lagi saya tunjuk diri sendiri... moga hidup kita lebih cemerlang, ilmu kita lebih diberkati, jiwa kita lebih tenang, pengalaman kita lebih matang.. =)
    • moga bicara saya bukan hanya sekadar bicara , melihat saya bukan hanya sekadar melihat, mendengar saya bukan hanya sekadar mendengar ..

    Wednesday, February 23, 2011

    hampir sama muka..

    selalu kita pernah dengar ayat ini kan ??

    1. "eh, muka dia sama la cam muka kau "

    2. "macam familiar je muka dia ni kan ? "

    3. "muka dia macam pelakon itu dan ini lah"

    4. " sama la muka ko, ko kembar dengan dia ke ? "


    oleh kerana itu, saya berfikir.. adakah orang yang mempunyai muka yang hampir sama seperti saya ?? dan saya cuba mencari-cari.. dan akhirnya.. saya tidak sangka.. saya jumpa.!!!

    terharu sungguh..  di bawah saya lampirkan ada 2 muka yang tak sama TAPI hampir sama dengan saya.. huhu..
    hampir serupa-kan ???
    sila scroll ke bawah..

    ||
    V

    ||
    V

    ||
    V


    ||
    V


    ||
    V


    ||
    V

    ..............................................................................

    ................................................................................
    ....................................................................................



    hehe.. maka hampir sama kan.. sila lah jgn muntah atau pengsan ok atau terharu   =P

    p/s : bersyukur dengan apa yang kita ada k ..^_^

    Saturday, February 19, 2011

    pilihan raya kampus; satu tinjaun ringkas..

    Ok..

    PRK antara satu isu yang mahal, terkini, sensasi, panas lagi melodi di universiti malaya sekarang..
    Dan saya juga ingin mengulas pemahaman cetek saya sebagai pengundi berumur, juga sebagai pemerhati kerana telah menetap selama hampir 5 tahun di UM (1 tahun di um nilam puri).. keh3...

    Bagi saya calon yang bertanding adalah ibarat seorang pemancing,dan ikan adalah kita..seperti diketahui ketika memancing pelbagai peralatan, mata kail, persediaan, kelengkapan dan umpan perlu disediakan, supaya ikan akan mudah dapat ditangkap..

    dan pemancing "biasanya" ada 3 jenis ; 

    Satu ; pancing, tak dapat ikan dan kalau dapat pun dia akan lepaskan kembali ikan di air atau dalam erti kata lain (kepuasan). 
    Kedua ; bila dah dapat ikan, ambil tangkap dan buat gulai lemak cili api (pedas) hehe.. 
    Ketiga ; bila dapat ikan, mereka akan bela, jaga baik-baik, beri makan, dan simpan di akuarium sebagai rakan..

    Penjelasan :

    ada calon yang bertanding, umpan sikit punya cantik, tapi tak tahu mana silap, mereka tak dapat undi yang banyak, dan biasanya dia tidak berapa popular dan dipopularkan.. dan akhirnya selepas hari pengumuman undi, mereka akan kalah dan manifesto mereka pergi bersama kekalahan mereka, dan suara mereka tidak lagi kedengaran.. (seumpana tiada jawatan dan tiada bakti).. noktah..

    ada calon yang hanya pandai bercakap (pancing), dan menang diundi (ikan makan umpan) kemudian, kita akan ditinggalkan terkontang kanting, bila kita buat aduan, dia suruh isu borang, bila kita minta penyelesaian, kita hanya dapat alasan dan ulasan. jelas, kami mahu sedikit ulasan tapi banyak penyelesaian.. dan akhirnya mereka dapat jawatan mereka dan kita dapat apa ? ~ sakit hati..haha.. pendek kata kita digoreng masak lomak..

    ada calon yang menang undinya tapi kebajikan kita dia jaga, kekurangan kita dia tegur, kekurangan dia, dia terima, dia tidak kisah untuk bekerjasama dari mana-mana golongan sama ada Bebas, Pro-mahasiswa atau penggerak mahasiswa... calon ini mungkin boleh jadi petah percakapannya, dan mungkin tidak petah percakapannya. tapi kita tahu kerjanya memang hebat, kebajikan kita terjaga "rohani " dan "jasmani".. dan ini lah yang mesti dipilih dan diundi..

    Dan pendirian saya jelas, pancing siapa lagi mahal, pancing siapa lagi kuat, dan umpan siapa lagi sedap.. itulah yg dipilih..=)

    p/s : Bertanding untuk menang bukan kerana ini adalah satu game atau perlawanan.. ada AMANAH yang mesti dipikul dan akan ditanya kelak !! jgn seronok sekarang tapi berbisa dikemudian.. huhu

    Sunday, February 13, 2011

    Bahasa saya dan Bahasa awak..

    Antara perkara yang menarik sungguh perhatian saya dan saya pasti anda pun tiada jawapannya iaitu dari mana sesuatu bahasa itu muncul ??
    seperti yang kita tahu, bahasa digunakan untuk berkomunikasi..bahasa digunakan untuk menyampaikan maklumat, bahasa digunakan sebagai perantara bicara.


    Dan hebat bukan kita ada lebih kurang ratusan atau ribuan bahasa diseluruh dunia ini..

    Tapi , sedarkah anda, dimana bermula-nya sesuatu bahasa itu ? siapakah yang mula-mula menyebut tangan adalah tangan, yadun adalah tangan, hand ialah tangan ?? 

    siapakah yang mula mengistilahkan sesuatu benda ?

    siapakah yang mula mencipta buku dan menamakan ia buku ? bagaimana manusia itu memahami apa yang sedang diperkatakan ?
    bagaimana akal kita mampu memahami bahasa yang saya katakan.. bagaimana anda faham apa yang saya tulis ini ?? haha..


    S U R A T   A R - R U U M

    30:22. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui..


    Surah ar-rahman :


    55:1. (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
    55:2. Yang telah mengajarkan Al Qur'an.
    55:3. Dia menciptakan manusia,
    55:4. Mengajarnya pandai berbicara.
    55:5. Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.
    Maha Suci ALLAH yang menciptakan sesuatu dengan sempurna.. =)

    Friday, February 11, 2011

    hari perhitungan amal manusia ..

     
    assalamualaikum, saya ingin kongsikan video ini, dengar baik-baik, hayati baik-baik.. 
    permulaannya agak tidak faham, tapi kalau dengar sekali lagi, mesti faham..



    =)

    hidup di dunia ini…penuh cuba dan uji.
    semua perbuatan…akan dapat balasan.
    jalan terjal mendaki…suka duka dunia.
    hidup sudah suratan…begitu takdir tuhan.
    sungguh para salafussoleh…janganlah terpedaya…

    selamat menonton dan mengambil pengajaran..

    Thursday, February 3, 2011

    Tangan aku yang telah patah.

    Tiada apa yang menarik pun pada post kali ini.. keh..

    cuma sebuah kenangan pahit dalam sebutir perjalanan =)

    Pada hari sekian-sekian (tak ingat, mungkin sekitar bulan 11 tahun 2009), ketika perlawanan silat seabad 5 anjuran um.. perlawanan antara aku dgn peserta dari UPM.. adei.. dan.. akhirnya, bukan sahaja kalah point..haha tapi aku kalah dengan tangan yang patah pada bahagian radius dan ulna (bukan luna maya k) seperti gambar dibawah .. =)


    ketika itu, hampir 1 bulan aku kehilangan nikmat tangan kiri.. nikmat membawa motor, bermain kompang, bercucuk tanam (kalau ada la)hehe.. nikmat basuh tinja..dan lain2.. hoho

    oh nikmat yang ditarik sementara.. 

    ketika dalam hospital, aku rasa seperti aku lah yang paling malang, main silat pun patah, kene duduk hospital dan makan ubat..adei.. tapi rupanya,depan katil aku masih teruk, budak UITM, tulang pehanya patah ketika sesi panas badan sebelum bermain futsal, dan dia "disyaki" mengidap cancer tulang, air susmsum tulang telah diambil untuk proses mencari punca, dengan dihujung kaki diletakkan pemberat untuk menghalang tulang peha dari jatuh dan melukai tisu, pelajar tahun akhir, tapi apakan daya.. Allah beri nikmat, Allah juga berhak tarik nikmat.. 

    kemudian di sebelah katil dihadapan aku, seorang budak berumur 16 tahun (sekarang mungkin sudah 18 tahun), "memang" menghidap cancer tulang, dan ada lubang besar dilututnya, sangat sukar berjalan dan tidak mahu makan nasi, tinggal di sungai besar (kala tak silap), lebih sadis kerana setiap kali nak beri suntikan perlukan tandatangan dari penjaga (sebab dia bwh umur).. rumah jauh, kondisi yang sangat sukar, nurse pun sudah kenal dengan dia,sebab dia dah 6 bulan dalam PPUM, dan telah berhenti sekolah dekat-dekat beberapa bulan sebelum PMR.. maknanya dia dah kene penyakit cancer lebih dari setahun.. Allahu Akbar.. tiada kata lagi bagi aku, aku hanyalah cebisan dari ujian yang kecil..  terkesan dengan tulisan di siini..


    • ini adalah gambar selepas sahaja tangan kiri kepatahan, perhatikan ada radius dan ulna telah patah (patang lurus), patah yang sebegini tidak boleh disimen sahaja, sebab itu perlu letak besi, tapi kalau patah seperti tulang kene gigit tu, boleh lagi disambung dan disimen tanpa letak besi... gambar telah di adjust histogramnya supaya nampak lebih jelas :




    kemudian setelah menjadi wolverine.. aumm, miau-miau....haha 
    (ada 12 skru + dua besi diletakkan)


    • dan kemudian setelah dikemaskini dan dijahit..adei .. gambar ini diambil sebelum tangan ini dicuci oleh seorang nurse bertopeng (cantik kot..keh3).. sehari selepas pembedahan..



    dan sekarang, tangan ini sudah berfungsi seperti biasa, cuma kadang-kadang terasa tidak selesa.. dan besi ini masih kekal, mungkin terasa ingin dicabut,dan mungkin tidak.. tapi lebih kepada kondisi hendak mencabutnya..huhu..

    doakan ya.. moga dipermudahkan urusan hendak dicabut nanti (tak pasti lagi bila).. ^_^

     apa pengajarannya ??  anda fikir-fikirkan...