Wednesday, February 23, 2011

hampir sama muka..

selalu kita pernah dengar ayat ini kan ??

1. "eh, muka dia sama la cam muka kau "

2. "macam familiar je muka dia ni kan ? "

3. "muka dia macam pelakon itu dan ini lah"

4. " sama la muka ko, ko kembar dengan dia ke ? "


oleh kerana itu, saya berfikir.. adakah orang yang mempunyai muka yang hampir sama seperti saya ?? dan saya cuba mencari-cari.. dan akhirnya.. saya tidak sangka.. saya jumpa.!!!

terharu sungguh..  di bawah saya lampirkan ada 2 muka yang tak sama TAPI hampir sama dengan saya.. huhu..
hampir serupa-kan ???
sila scroll ke bawah..

||
V

||
V

||
V


||
V


||
V


||
V

..............................................................................

................................................................................
....................................................................................



hehe.. maka hampir sama kan.. sila lah jgn muntah atau pengsan ok atau terharu   =P

p/s : bersyukur dengan apa yang kita ada k ..^_^

Saturday, February 19, 2011

pilihan raya kampus; satu tinjaun ringkas..

Ok..

PRK antara satu isu yang mahal, terkini, sensasi, panas lagi melodi di universiti malaya sekarang..
Dan saya juga ingin mengulas pemahaman cetek saya sebagai pengundi berumur, juga sebagai pemerhati kerana telah menetap selama hampir 5 tahun di UM (1 tahun di um nilam puri).. keh3...

Bagi saya calon yang bertanding adalah ibarat seorang pemancing,dan ikan adalah kita..seperti diketahui ketika memancing pelbagai peralatan, mata kail, persediaan, kelengkapan dan umpan perlu disediakan, supaya ikan akan mudah dapat ditangkap..

dan pemancing "biasanya" ada 3 jenis ; 

Satu ; pancing, tak dapat ikan dan kalau dapat pun dia akan lepaskan kembali ikan di air atau dalam erti kata lain (kepuasan). 
Kedua ; bila dah dapat ikan, ambil tangkap dan buat gulai lemak cili api (pedas) hehe.. 
Ketiga ; bila dapat ikan, mereka akan bela, jaga baik-baik, beri makan, dan simpan di akuarium sebagai rakan..

Penjelasan :

ada calon yang bertanding, umpan sikit punya cantik, tapi tak tahu mana silap, mereka tak dapat undi yang banyak, dan biasanya dia tidak berapa popular dan dipopularkan.. dan akhirnya selepas hari pengumuman undi, mereka akan kalah dan manifesto mereka pergi bersama kekalahan mereka, dan suara mereka tidak lagi kedengaran.. (seumpana tiada jawatan dan tiada bakti).. noktah..

ada calon yang hanya pandai bercakap (pancing), dan menang diundi (ikan makan umpan) kemudian, kita akan ditinggalkan terkontang kanting, bila kita buat aduan, dia suruh isu borang, bila kita minta penyelesaian, kita hanya dapat alasan dan ulasan. jelas, kami mahu sedikit ulasan tapi banyak penyelesaian.. dan akhirnya mereka dapat jawatan mereka dan kita dapat apa ? ~ sakit hati..haha.. pendek kata kita digoreng masak lomak..

ada calon yang menang undinya tapi kebajikan kita dia jaga, kekurangan kita dia tegur, kekurangan dia, dia terima, dia tidak kisah untuk bekerjasama dari mana-mana golongan sama ada Bebas, Pro-mahasiswa atau penggerak mahasiswa... calon ini mungkin boleh jadi petah percakapannya, dan mungkin tidak petah percakapannya. tapi kita tahu kerjanya memang hebat, kebajikan kita terjaga "rohani " dan "jasmani".. dan ini lah yang mesti dipilih dan diundi..

Dan pendirian saya jelas, pancing siapa lagi mahal, pancing siapa lagi kuat, dan umpan siapa lagi sedap.. itulah yg dipilih..=)

p/s : Bertanding untuk menang bukan kerana ini adalah satu game atau perlawanan.. ada AMANAH yang mesti dipikul dan akan ditanya kelak !! jgn seronok sekarang tapi berbisa dikemudian.. huhu

Sunday, February 13, 2011

Bahasa saya dan Bahasa awak..

Antara perkara yang menarik sungguh perhatian saya dan saya pasti anda pun tiada jawapannya iaitu dari mana sesuatu bahasa itu muncul ??
seperti yang kita tahu, bahasa digunakan untuk berkomunikasi..bahasa digunakan untuk menyampaikan maklumat, bahasa digunakan sebagai perantara bicara.


Dan hebat bukan kita ada lebih kurang ratusan atau ribuan bahasa diseluruh dunia ini..

Tapi , sedarkah anda, dimana bermula-nya sesuatu bahasa itu ? siapakah yang mula-mula menyebut tangan adalah tangan, yadun adalah tangan, hand ialah tangan ?? 

siapakah yang mula mengistilahkan sesuatu benda ?

siapakah yang mula mencipta buku dan menamakan ia buku ? bagaimana manusia itu memahami apa yang sedang diperkatakan ?
bagaimana akal kita mampu memahami bahasa yang saya katakan.. bagaimana anda faham apa yang saya tulis ini ?? haha..


S U R A T   A R - R U U M

30:22. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui..


Surah ar-rahman :


55:1. (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
55:2. Yang telah mengajarkan Al Qur'an.
55:3. Dia menciptakan manusia,
55:4. Mengajarnya pandai berbicara.
55:5. Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.
Maha Suci ALLAH yang menciptakan sesuatu dengan sempurna.. =)

Friday, February 11, 2011

hari perhitungan amal manusia ..

 
assalamualaikum, saya ingin kongsikan video ini, dengar baik-baik, hayati baik-baik.. 
permulaannya agak tidak faham, tapi kalau dengar sekali lagi, mesti faham..



=)

hidup di dunia ini…penuh cuba dan uji.
semua perbuatan…akan dapat balasan.
jalan terjal mendaki…suka duka dunia.
hidup sudah suratan…begitu takdir tuhan.
sungguh para salafussoleh…janganlah terpedaya…

selamat menonton dan mengambil pengajaran..

Thursday, February 3, 2011

Tangan aku yang telah patah.

Tiada apa yang menarik pun pada post kali ini.. keh..

cuma sebuah kenangan pahit dalam sebutir perjalanan =)

Pada hari sekian-sekian (tak ingat, mungkin sekitar bulan 11 tahun 2009), ketika perlawanan silat seabad 5 anjuran um.. perlawanan antara aku dgn peserta dari UPM.. adei.. dan.. akhirnya, bukan sahaja kalah point..haha tapi aku kalah dengan tangan yang patah pada bahagian radius dan ulna (bukan luna maya k) seperti gambar dibawah .. =)


ketika itu, hampir 1 bulan aku kehilangan nikmat tangan kiri.. nikmat membawa motor, bermain kompang, bercucuk tanam (kalau ada la)hehe.. nikmat basuh tinja..dan lain2.. hoho

oh nikmat yang ditarik sementara.. 

ketika dalam hospital, aku rasa seperti aku lah yang paling malang, main silat pun patah, kene duduk hospital dan makan ubat..adei.. tapi rupanya,depan katil aku masih teruk, budak UITM, tulang pehanya patah ketika sesi panas badan sebelum bermain futsal, dan dia "disyaki" mengidap cancer tulang, air susmsum tulang telah diambil untuk proses mencari punca, dengan dihujung kaki diletakkan pemberat untuk menghalang tulang peha dari jatuh dan melukai tisu, pelajar tahun akhir, tapi apakan daya.. Allah beri nikmat, Allah juga berhak tarik nikmat.. 

kemudian di sebelah katil dihadapan aku, seorang budak berumur 16 tahun (sekarang mungkin sudah 18 tahun), "memang" menghidap cancer tulang, dan ada lubang besar dilututnya, sangat sukar berjalan dan tidak mahu makan nasi, tinggal di sungai besar (kala tak silap), lebih sadis kerana setiap kali nak beri suntikan perlukan tandatangan dari penjaga (sebab dia bwh umur).. rumah jauh, kondisi yang sangat sukar, nurse pun sudah kenal dengan dia,sebab dia dah 6 bulan dalam PPUM, dan telah berhenti sekolah dekat-dekat beberapa bulan sebelum PMR.. maknanya dia dah kene penyakit cancer lebih dari setahun.. Allahu Akbar.. tiada kata lagi bagi aku, aku hanyalah cebisan dari ujian yang kecil..  terkesan dengan tulisan di siini..


  • ini adalah gambar selepas sahaja tangan kiri kepatahan, perhatikan ada radius dan ulna telah patah (patang lurus), patah yang sebegini tidak boleh disimen sahaja, sebab itu perlu letak besi, tapi kalau patah seperti tulang kene gigit tu, boleh lagi disambung dan disimen tanpa letak besi... gambar telah di adjust histogramnya supaya nampak lebih jelas :




kemudian setelah menjadi wolverine.. aumm, miau-miau....haha 
(ada 12 skru + dua besi diletakkan)


  • dan kemudian setelah dikemaskini dan dijahit..adei .. gambar ini diambil sebelum tangan ini dicuci oleh seorang nurse bertopeng (cantik kot..keh3).. sehari selepas pembedahan..



dan sekarang, tangan ini sudah berfungsi seperti biasa, cuma kadang-kadang terasa tidak selesa.. dan besi ini masih kekal, mungkin terasa ingin dicabut,dan mungkin tidak.. tapi lebih kepada kondisi hendak mencabutnya..huhu..

doakan ya.. moga dipermudahkan urusan hendak dicabut nanti (tak pasti lagi bila).. ^_^

 apa pengajarannya ??  anda fikir-fikirkan...