Sunday, February 13, 2011

Bahasa saya dan Bahasa awak..

Antara perkara yang menarik sungguh perhatian saya dan saya pasti anda pun tiada jawapannya iaitu dari mana sesuatu bahasa itu muncul ??
seperti yang kita tahu, bahasa digunakan untuk berkomunikasi..bahasa digunakan untuk menyampaikan maklumat, bahasa digunakan sebagai perantara bicara.


Dan hebat bukan kita ada lebih kurang ratusan atau ribuan bahasa diseluruh dunia ini..

Tapi , sedarkah anda, dimana bermula-nya sesuatu bahasa itu ? siapakah yang mula-mula menyebut tangan adalah tangan, yadun adalah tangan, hand ialah tangan ?? 

siapakah yang mula mengistilahkan sesuatu benda ?

siapakah yang mula mencipta buku dan menamakan ia buku ? bagaimana manusia itu memahami apa yang sedang diperkatakan ?
bagaimana akal kita mampu memahami bahasa yang saya katakan.. bagaimana anda faham apa yang saya tulis ini ?? haha..


S U R A T   A R - R U U M

30:22. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui..


Surah ar-rahman :


55:1. (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
55:2. Yang telah mengajarkan Al Qur'an.
55:3. Dia menciptakan manusia,
55:4. Mengajarnya pandai berbicara.
55:5. Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.
Maha Suci ALLAH yang menciptakan sesuatu dengan sempurna.. =)

No comments:

Post a Comment