Saturday, February 19, 2011

pilihan raya kampus; satu tinjaun ringkas..

Ok..

PRK antara satu isu yang mahal, terkini, sensasi, panas lagi melodi di universiti malaya sekarang..
Dan saya juga ingin mengulas pemahaman cetek saya sebagai pengundi berumur, juga sebagai pemerhati kerana telah menetap selama hampir 5 tahun di UM (1 tahun di um nilam puri).. keh3...

Bagi saya calon yang bertanding adalah ibarat seorang pemancing,dan ikan adalah kita..seperti diketahui ketika memancing pelbagai peralatan, mata kail, persediaan, kelengkapan dan umpan perlu disediakan, supaya ikan akan mudah dapat ditangkap..

dan pemancing "biasanya" ada 3 jenis ; 

Satu ; pancing, tak dapat ikan dan kalau dapat pun dia akan lepaskan kembali ikan di air atau dalam erti kata lain (kepuasan). 
Kedua ; bila dah dapat ikan, ambil tangkap dan buat gulai lemak cili api (pedas) hehe.. 
Ketiga ; bila dapat ikan, mereka akan bela, jaga baik-baik, beri makan, dan simpan di akuarium sebagai rakan..

Penjelasan :

ada calon yang bertanding, umpan sikit punya cantik, tapi tak tahu mana silap, mereka tak dapat undi yang banyak, dan biasanya dia tidak berapa popular dan dipopularkan.. dan akhirnya selepas hari pengumuman undi, mereka akan kalah dan manifesto mereka pergi bersama kekalahan mereka, dan suara mereka tidak lagi kedengaran.. (seumpana tiada jawatan dan tiada bakti).. noktah..

ada calon yang hanya pandai bercakap (pancing), dan menang diundi (ikan makan umpan) kemudian, kita akan ditinggalkan terkontang kanting, bila kita buat aduan, dia suruh isu borang, bila kita minta penyelesaian, kita hanya dapat alasan dan ulasan. jelas, kami mahu sedikit ulasan tapi banyak penyelesaian.. dan akhirnya mereka dapat jawatan mereka dan kita dapat apa ? ~ sakit hati..haha.. pendek kata kita digoreng masak lomak..

ada calon yang menang undinya tapi kebajikan kita dia jaga, kekurangan kita dia tegur, kekurangan dia, dia terima, dia tidak kisah untuk bekerjasama dari mana-mana golongan sama ada Bebas, Pro-mahasiswa atau penggerak mahasiswa... calon ini mungkin boleh jadi petah percakapannya, dan mungkin tidak petah percakapannya. tapi kita tahu kerjanya memang hebat, kebajikan kita terjaga "rohani " dan "jasmani".. dan ini lah yang mesti dipilih dan diundi..

Dan pendirian saya jelas, pancing siapa lagi mahal, pancing siapa lagi kuat, dan umpan siapa lagi sedap.. itulah yg dipilih..=)

p/s : Bertanding untuk menang bukan kerana ini adalah satu game atau perlawanan.. ada AMANAH yang mesti dipikul dan akan ditanya kelak !! jgn seronok sekarang tapi berbisa dikemudian.. huhu

No comments:

Post a Comment