Monday, January 3, 2011

Kenapa aku "jatuh"

HEBAT


Semalam aku mampu berdiri,
tetapi hari ini aku jatuh kembali,
mengapa wahai lemahnya kamu?
akal kau waras, kata-kata kau hebat, badan kau sihat,
pendidikan kau tinggi, harta kau menggunung, walhal disisi kau pembantu..
masyhur nama kau dijulang..

alasanku mudah "aku seorang manusia".

bukan itu yang mesti dipersalahkan,
ya syabab..
kau jatuh kerana ego,
kau jatuh kerana merasakan kau orang bijak pandai,
kau jatuh kerana hawa nafsu,
kau jatuh kerana buta,
melihat dunia itu satu matlamat,
tanpa kepedulikan destinasi kau selepas dimamah bumi.
dan akhirnya kau jatuh kerana jauhnya kau dari rahmat Tuhan.

aku manusia sombong !!

kami berlindung wahai Tuhan yang maha Esa,
dari "bisikan" syaitan, manusia dan hawa nafsu yang tak pernah luntur..



~ jika

manusia kaya bangga  dengan kekayaannya..
manusia berilmu bangga dengan ilmunya..
manusia berkuasa bangga  dengan kuasanya..
manusia jahat bangga  dengan kejahatannya..
manusia bijak bangga dengan kebijaksanaanya..
dan
SYAITAN bangga dengan asal kejadiannya...

No comments:

Post a Comment