Saturday, December 18, 2010

malu se-ekor ular ^_^

Di celah semak, se-ekor ular besar menyusur melewati lalang-lalang tinggi, kemendungan hujan sedikit menghiraukan ular..
tip,tip,tip ... lebat hujan cuba membasahi bumi..

" aisey man..hujan dah turun la, how aku nak cari makan ni, perut dah lapar.. ini katak la ni memekak panggil hujan."  kata ular menyalahkan katak sambil berbahasa org puteh..hehe

tiba2, dicelah kebanjiran air itu, keluar se-ekor katak.
"cis kau ular, berani sungguh mengutuk aku ya.. mahu saja aku pijak-pijaks kepala kau..hehe"

ular bangkit menyelak semak, semak-samun memberi laluan kepada-nya, mencari siapa gerangan yang berani bersuara itu....



"cis kau katak,you know dgn sape kau talk2 ini ??  RAJA ALAM RIMBA beb..
pandang jgn sebarang pndang, tgk jgn sebarang tengok.. huh.. " berdengus ular menyatakan perasaan-nya..

"haha, rilek ular, sabar.. aku hanya bergurau senda " katak meredakan situasi..

hujan hampir saja membanjiri kawasan..

" yang aku marah bukan-nya apa, mulut kau ular, sgt lantang!! hehe
tak tahu bersyukur, bisa kau menyalahkan Allah yang menurunkan hujan?? kau tahu tak??..

" Tahu apa katak" sampuk ular masih dengan marahnya..

"sepatutnya, kau patut bersyukur, kerana Allah telah menurunkan hujan sebagai RAHMAT.. jika turun hujan pada zaman Nabi, maka Nabi Muhammad S.A.W akan berdoa :


“Allahumma shoyyiban naafi’aa "
(Ya Allah, turunkanlah pada kami hujan yang bermanfaat.)

dan masa hujan lebat begini lah, doa adalah mustajab, paham??. ini tidak, hanya tahu mengeluh je.. "
MARI KITA MENJADI MAKHLUK YANG TAHU BERSYUKUR..

tersentak ular, kembali berubah warna kulitnya ketika ditegur begitu oleh si katak.. tunduk malu..

tunduk-kan ini di ambil sebagai peluang oleh katak untuk melarikan diri, sambil tersenyum..
maaf ular.. bukan rezeki kau nak makan aku hari ni.. =)

ular tersenyum  sendirian.. tidak mengapa, aku dah kenyang  mendapat satu ilmu dari kau katak comel.. thanz.. huhu


No comments:

Post a Comment