Sunday, September 9, 2012

Aku ada 1 soalan .


Assalamualaikum..

apa khabar semua ?

em.. kali ini aku ada satu soalan.. satu je jangan risau..tapi sebelum tu, kene baca dulu jalan cerita ini..


Pada suatu hari, petang dalam pukul 3, aku terlihat 3 orang budak yang salah seorang daripadanya telah kehilangan selipar kerana tersangkut di atas bumbung.. selipar tu agak jauh dan memang sukar untuk di ambil...

mereka cuba nak panjat, tapi memang semestinya tak sampai, lalu aku pun bertanya :

" nak amik apa situ ? "

"nak amik selipar, selipar dia tersangkut atas bumbung.." 
jawab salah sorang daripadanya, umur yang menjawab itu lingkungan 6 tahun..

" mana seliparnya ? aku xnampak pun "

" ada atas tu, ko amik la panjat,.. cuba ko panjat atas pokok tu tengok.." jwb budak tadi dengan kuat suara dia..

"jauh la, kat tengah tu " jwb aku tenang..

" memang la, ko panjat la atas tu, lepas tu ko panjat la atas bumbung tu.." jwb budak td dengan menengking2..



dalam hati aku, aik budak ni.. kurang ajar dah ni..

" banyak cantik ko, dah2 .. ko pergi simpan tangga aku tu balik.. beli baru.. " bebel aku plak.. 

dan akhirnya, aku tak jadi nak tolong sebab dia menengking td..


Persoalannya ::

Apakah perbuatan aku ini betul ?  atau aku macam terlalu cepat emo ?? hahaha

p/s : 
1) cerita ini telah di adaptasi, melawan cakapnya adalah lebih panjang..
2) belajar untuk memperbaiki diri.. =)






5 comments:

  1. peliknya jalan cerita dan soalan kau

    ReplyDelete
  2. kah..kah..kah..pe la ko.. da nme bdk..pe die tau, pkrn pon xpnjg lg..yg die tau mnde tu die lh dpt..(spidercat)

    ReplyDelete
  3. hime : haha.. ko ni byk tgk gene je, smpai lupa asal usul bahasa melayu pujangga aku..haha

    afifah : kira aku emo la ni ?

    ReplyDelete
  4. iyo la..ngn bdk2 ko kne ckp bek2 c.kit xpon aja die cre yg btol nk mntk tlg cmne.. t ble ko swoh die amkn t die ckp blk pe yg ko ckp sbjik kne blk..bdk2 kn blja n tiru dr org beso..ak da bnyk kli t'kne dlu..haha..sabo je la, hnye mmpu t'kedu..

    ReplyDelete
  5. aku tgk mood.
    klo geram, aku x layan bdk camtu.
    tapi anak buah aku pun pernah gak berperangai x sopan umur dia 2-3 tahun .da bley bercakap.

    so , bile dia cakap x sopan, aku akan perbetulkan bahasa die.
    dan die boleh terima.

    budak2x nie, kadang2x diaorang teriukut dengan cara orang dewasa.Budak2x ni macam "mesin fotokopi".

    x boleh nak salahkan diaorg 100%. perbetulkan salah diaorg.tegur budak2x lebih mudah daripada tegor org bes0r cam kite hihi.

    tp kalo dak tue degil, ko hempuk je kepala die ngan batu hua3x(gelak jahat)

    ReplyDelete